dijous, 6 de juny del 2013

El 2.0. i els blogs

Avui dia ens movem en un ciberespai que es conegut com a Web 2.0.  

Què vol dir això exactament?

La denominació 2.0 fa referència, precisament, a aquest nou espai d’interacció en el qual ja no ens limitem a consultar sinó que també creem, compartim i participem activament.
Des de les webs estrictament de consulta, passem a l’intercanvi global de tot tipus de fitxers i suports; Youtube, Vikipèdia, Myspace, Picassia, Panoramio, Fotolog, Slideshare, Facebook, Twitter, Delicious, Googledocs... plataformes, dispositius i programes que faciliten aquesta interacció. Aquests programaris es denominen socials perquè fan que existeixi una comunitat social activa  a Internet, paral·lela a la nostra vida social mundana. D’entre aquestes aplicacions es troba una de molt característica, els anomenats blogs personals, nascuts l’any 1997 de la mà de l’informàtic Dave Winer i que en primera instància serien anomenats filtre style, pàgines d’enllaços webs filtrats pel seu autor. Més tard, l’any 1999 naixeria Blogger "Bloggito ergo sum”, que ràpidament adquiriria popularitat.


Si parlem de xifres, l'any 2006 hi havia més de catorze milions de persones a tot el món que tenien un blog a Internet. Cada dia, aquell any, s'obrien vuitanta mil nous blogs arreu del planeta (Molist, 2006). Segons dades de 2008 de Technorati, els blogs tenen una antiguitat mitjana de tres anys i la gran majoria de bloggers són experts, doncs per al 51% l'actual no és el seu primer blog. Pel que fa als usos entre home si dones, la blogosfera és majoritàriament masculina, el 57% dels bloggers en EUA són homes, davant el 73% d'Europa i Àsia, donant un total d'un 66% de bloggers homes, davant el 34% de bloggers dones.

Pel que fa a les edats, el 13% dels bloggers té entre 18 i 24 anys, un 36% té de 25 a 34 anys, el 27% de 35 a 44, el 15% de 45 a 54 i el 8% per sobre de 55 anys.

Pel que fa als motius de publicació dels blogs aquests es distribueixen de la següent manera:  opinar en àrees del seu interès (79%), compartir experiències amb altres (73%), trobar persones amb gustos i idees similars (62%) i mantenir-se en contacte amb familiars i amics (32%).

L’informe també va apuntar que els blogs són un mitjà amb gran influència a l'hora de prendre decisions de consum; per al 61% dels bloggers, la principal font d'informació sobre marques, productes o serveis són altres blogs, davant el 46% del contingut de web (exclòs els blogs), el 33% de la televisió, la premsa i la publicitat exterior i el 16% dels banners publicitaris.  Finalment, l'informe conclou que els blogs semblen un fenomen consolidat on, excloent els blogs creats per modes i deixant només els d’usuaris freqüents, és una tendència que va a l’alça. També s’ha de tenir en compte que, per la seva expansió, cada cop són més les emrpeses i grups corporatius que creen blogs conscients de la importància de posicionar-se en aquest mitjà.

Malgrat aquestes dades, també és cert que hi ha gent que no sap què és un blog, com funciona ni tant sols de la seva existència. No em d’oblidar que existeix una profunda fractura digital que evidencia les diferències tecnològiques i d’accés a les TIC a escala mundial.

Què és, però, un blog exactament?

Bàsicament, un bloc és un web on una o més persones publiquen regularment enllaços a altres llocs d’Internet, comenten notícies o expliquen la seva vida. Cada nova entrada s’anomena article o post, els quals s’ordenen cronològicament, a dalt els més recents i, com més avall, més antics. Aquest fet permet copsar l’activitat que té el blog, si el seu creador és molt actiu , si les visites que rep comenten o no els post introduïts ja que la majoria de blocs permeten que els lectors hi posin comentaris. Malgrat que cada blog es d’una temàtica diferent ja que la gràcia recau en que és personal i pot esplaiar-se amb llibertat, sovint tenen un tret comú; els blogaires, generalment, s’expressen sobre la seva quotidianitat i en la particularitat de cada una d’aquestes quotidianitats recau la gràcia de la personalització dels blogs.

Hi ha diferents visions sobre les funcions dels blogs i quina consideració poden prendre dins el món d’Internet. El professor Enric Gil, per exemple, apunta que un blog és un espai d’edició i auto publicació, no sent un diari personal però si un dietari compartit (Gil, 2005). Altres autors, però, consideren que aquests sí son diaris virtuals tot i que no mantenen una forma clàssica; contenen vídeos, imatges, hipervincles...que complementen la informació que l’autor vol transmetre. El blog també pot ser considerat com una alternativa a la missatgeria electrònica, de forma menys invasiva, també permet expandir informació en xarxa.

El fet és, però, que els blogs són una eina sense precedents en la història de la comunicació cosa que ha comportat canvis molt importants en aquest aspecte. D’entre els canvis més importants que apunta Meritxell Martí Orriols a Weblogs. Diaris personals digitals. es troben, per exemple, en l’àmbit econòmic; la transformació de les relacions de poder entre informadors i informats ja que amb aquest nou llenguatge es modifiquen les estructures de jerarquització. Avui dia, doncs, es parla d’un món més horitzontal i menys monopolitzat. En l’àmbit psicològic, els blogs permeten construir realitats paral·leles al jo, com si d’un alter ego es tractés, el qual pot facilitar les relacions socials i les de –amb un mateix-. En l’àmbit social, els blogs faciliten aquesta tasca de relació amb altres persones, llocs, interessos...permetent la construcció del que avui dia anomenem blogoesfera.



No cal oblidar, però, la existència d’un discurs menys romàntic en referència als blogs i les noves tecnologies que convida a observar i analitzar de manera exhaustiva els usos que donem a Internet. Sense caure en el una visió apocalíptica, conviden a ser conscients dels canvis i transformacions estructurals que l’accés global a la informació i al coneixement té i adoptar una posició crítica.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada